Pardubický kraj
EU

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26 27 28 29
Malý předvánoční trh
30
Koncert Marie Rottrové s kapelou
1
2 3 4 5 6
Adventní koncert LINHA SINGERS
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
Předvánoční koledování 2019
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Okolí > Akce v okolí

Akce v okolí


SEBERYTÍ

Místo
Olomouc
Datum konání
Typ

SEBERYTÍstudentské práce vytvořené v ateliéru grafiky Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci SEBERYTÍ Tato výstava by se v rámci mladistvého optimismu mohla jmenovat např. Setkání starých dobrých časů s novými dobrými časy. Ale nejmenuje se tak, protože jsem se zalekl málo kontroverzního názvu, který by nejspíš přivodil i málo pozornosti. A protože o takové setkání i pozornost s ním spojenou mi jde, nazval jsem výstavu pro jistotu jinak. Hned v úvodu však musím říct, že seberytí neznamená sebepoškozování. Je to jen metafora obtížného vstupování do média, které si vás později, alespoň některé, svými půvaby snadno ochočí, zatímco jiné odradí. Kdysi jsem takto nazval výstavu studentských linorytů na téma autoportrét, a dnes se ke stejnému názvu vracím s nabídkou poněkud širší interpretace a významu tohoto názvu. Dnes už nejde jen o zachycení výrazu tváře, grimasy nebo anekdoty, které ve vodní hladině najde svůj zrcadlový obraz, nýbrž o pohled pod povrch. Zatímco rytí je společným jmenovatelem či technologickým atributem mnoha grafických technik, předpona sebe charakterizuje kromě jiného prvotní východisko i poukaz k principu jakékoli umělecké tvorby. Když jsem roku 1990 přijal nabídku grafiku učit, stal jsem se brzy ztělesněním známého sloganu: Když se chceš něco naučit, začni to učit. Po jedenácti letech „na volné noze” se novopečený pedagog musel vydat na cestu vlastního sebeobjevování na poli pedagogickém a současně inspirovat sebeobjevování u svých studentů na poli jejich talentu a očekávání. Pokud je jednou z důležitých vlastností pedagoga trpělivost, v grafice to platí dvojnásob. Ale musí se jí vyzbrojit i student. Jinak by nikdy nepochopil princip dvojjedinosti matrice a otisku, těch nevypočitatelných dvojčat, které si někdy dělají schválnosti a jindy se zas dojemně doplňují: dvě těla a jedna duše. Ani by nepřijal jejich hru, kdy se nejdřív zdlouhavě pracuje na něčem, co pak obtisku nezištně předá všechny své vlastnosti, aby však samo zůstalo skryto, nebo dokonce podlehlo technologické zkáze, se kterou se ovšem předem počítá. Všechny tyto atributy, jakkoli jen technologické, ovšem vstupují do smyslu a významu grafických děl, i když jsou jen prvotní podmínkou jejich vzniku. A tento dosti komplikovaný vznik obrazu a jeho DNA se jen těžko vysvětluje tomu, kdo je zvyklý vzít tužku, křídu, štětec nebo počítač a svou práci uzavřít podpisem v přesvědčení, že by eventuální rozmnožení takového artefaktu s odkazem na technologii, díky níž k němu došlo, mohlo zbavit původní ideu jedinečnosti nebo dokonce originality. Grafika má ale jiný smysl a náplň práce. Nepřekáží jí rozmnožení obrazu; naopak ochotně nabízí možnosti svých technik reprodukce, aby se obraz dostal k recipientovi, který si jej chce dopřát jako fragment umění, jenž si může dovolit. Jenže ve škole v takovém pragmatickém rámci umělecká grafika fungovat nemůže. Je jedním z oborů, který rozvíjí technologickou imaginaci, a to bez ohledu na to, co se pak stane. A i když se pak někdy toho nestane příliš mnoho, přece jen ve studentově mysli uvízne jakýsi apel či poznání, že v grafice její formální a jiná omezení jsou vyvážena experimentem, že redukce výrazových prostředků může dokonce být jejím půvabem, jímž se může pyšnit vůči malbě, která má sice možnosti neomezené, avšak nikoli vyvzdorované na technologických imperativech. Je zbytečné dodávat, že grafika je mimo jiné taky filtr, který nutí tvůrce zvážit, jestli tento či jiný obraz za rozmnožení vůbec stojí. Pokud to shrneme: rozmnožení obrazu grafickou technikou není jeho znehodnocením. A i když si jeho multiplikaci dnes grafika už nepřipisuje mezi své trumfy, je převedení obrazu do reprodukční techniky stále vzrušující, i když k tomu, kvůli čemu to celé podnikáme – totiž obrazovému multiplu – nemusíme ani dospět. Neboli: samotné techniky reprodukce obrazu jsou zajímavé natolik, že po nich často ani nechceme, aby obraz mnohokrát reprodukovaly, i když to bylo jejich původním posláním. Každý umělecký obor se vyvíjí tak, že půvab vizí současnosti poměřuje půvabem zapomnění toho, co předcházelo. Nebo to minulé dokonce energicky popírá, byť obvykle dočasně. A současně platí, – a s touto myšlenkou jsem se už víckrát setkal, že v každém novém díle je ve formě subtilních odkazů obsažena – v jakési komprimované podobě – i celá historie oboru. Takže stále začínáme od samého začátku, lákají nás experimenty, současná témata…, ale naše tvorba by měla být taková, abychom tváří v tvář tomu, co předcházelo, nemuseli uhýbat pohledem. Ondřej Michálek

Více

TOMÁŠ DUCHEK – Středověk v nás – concept art

– výstava prací jednoho z výtvarníků nejúspěšnější české videohry roku 2018 – Kingdom Come Tomáš Duchek začal svoji kariéru v oboru digitální malby jako concept artist (návrhář) ve firmě Warhorse v Praze v roce 2013, kde se podílel na vizualizaci prostředí a charakterů ve hře KingdomCome: Deliverance. Tento projekt zásadně ovlivnil jeho pozdější vlastní tvorbu. V současné době se živí jako nezávislý ilustrátor a vyučuje digitální malbu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Kingdom Come: Deliverance je počítačová hra zaměřená na realismus a zprostředkování středověkého způsobu života. Hráči mají možnost prožít příběh mladého kováře, jehož život se od základu změní poté, co jsou jeho rodiče zavražděni při nájezdu na jeho rodné město. Na výstavě si budete moci vyzkoušet tíhu kroužkové košile či zbroje a vyfotit se ve fotokoutku s pozadím se středověkými bojovníky.

Více

SOUTĚŽ: Pac-Man slaví 40!

Místo
Tylova, Polička
Datum konání

Kdo by neznal legendární japonskou arkádovou hru Pac-Man! Dnes již kultovní žluté kolečko s ústy a okem, pojídající vše co mu přijde do cesty, letos slaví čtyřicáté narozeniny. Za tu dobu se stalo symbolem všech počítačových her a předlohou pro mnoho mutací, populárních písniček i televizní seriál a v neposlední řadě i maskotem interaktivní výstavy RETROGAMING. Na jeho počest vyhlašuje Městské muzeum a galerie Polička ve spolupráci s firmou Orfast s. r. o. výtvarnou soutěž o nejoriginálnější ztvárnění Pac-Mana: PAC-MAN SLAVÍ 40. kategorie: I. do 7 let; II. 7 – 15 let; III. nad 15 let Hodnotné ceny zajištěny. Své řádně označené výtvory (kategorie, jméno, adresa a telefonický kontakt) přineste do muzea nejpozději do 29. 3. 2020. Vyhlášení vítězů proběhne první dubnový týden na www.cbmpolicka.cz.

Více

RETROGAMING

– interaktivní výstava zachycující historii výpočetní techniky od počátků do poloviny 90. let 20. století Navštivte úspěšnou putovní výstavu Retrogaming vypůjčenou z Regionálního muzea v Litomyšli. Uvidíte počítačové hry, domácí počítače a konzole z 80. let. Zavzpomínáte na hry a budete moci posoudit, jak moc se proměnila počítačová technika i grafika. Seznámíte se rovněž s herními hity, s dobovými herními časopisy a problematikou pirátství. Dozvíte se plno technických informací i zajímavosti. Co ale nemůže chybět, je pořádné „pařanské doupě“ – herna s historickými počítači, herním automatem i s moderními PC s emulátory, kde si vyzkoušíte a zahrajete retrohry (například Prince of Persia, Pac-Man, Dynablaster a jiné). Nudit se nebudou ani ti, kteří počítačové hry příliš neprožívají, protože na ně čekají různé aktivity, včetně výzvy poskládat velké tetrisové srdce.

Více

Člověk a víra

Místo
Křížkovského, Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Výstava fotografií spolku Člověk a víraFotografický spolek Člověk a Víra se začal rodit v roce 2011. Jeho prvním cílem bylo rozvíjet křesťanskou fotografii jako do té doby opomíjený žánr a přispívat ke kultivaci chování fotografů během církevních obřadů. Spolek zahajoval v Praze se třemi fotografy, rychle se však rozvíjel, a tak v současné době působí už více než 140 členů nynějšího spolku Člověk a Víra (ve věku od 15 do 75 let) po celé ČR a 4 na Slovensku. Fotografové dokumentují všechny důležité události v církevním prostředí v ČR s občasným přesahem do dalších zemí. Své nejlepší práce prezentují na každoroční výstavě na Pražském hradě o adventu, během roku pak putují po dalších místech. Všechny fotografie jsou ke zhlédnutí na webových stránkách www.clovekavira.cz.

Více

Mosley

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Chlap na střídačku

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Dolittle

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Ježek Sonic

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Jumanji: Další level

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více